VAJON MI TÖRTÉNIK VELÜNK A HALÁL UTÁN? IV. - KERESZTÉNYSÉG
Ennek a sorozatnak a részeként, végig megyünk a ma fellelhető szinte összes valláson, filozófiai rendszeren és megnézzük, mit tanítanak a halál utáni életről. A sorozat ezen részében a nyugat vezető vallását, a kereszténységet, és annak a különböző ágait próbáljuk meg számba venni, ami nem egyszerű feladat. Hiszen ahhoz képest, hogy a Kereszténység eléggé dogmatikus vallás, a halál utáni történésekről utalásokból kell következtetni, amiben a különböző felekezetek értelmezései, sokszor más eredményre jutnak.
Ami viszont közös, hogy a keleti vallások nagy részével ellentétben, amik a földi életet néha csak szükséges rossznak tartják, a szellemvilág szabadságával szemben, az egész Keresztény világ erősen féli a halált, hiszen maga a halál, a bűnbeesés következménye.
A Biblia alapján az ember örök életre lett teremtve, ezt az isteni adományt azonban a bűneset óta nem tudja betölteni. A kinyilatkoztatás alapján azonban a halál utáni élet és a feltámadás ígéretével feloldja az ember haláltól való szorongását. A halál utáni közvetlen állapottal kapcsolatban a felekezetek nézetei között eltérések alakultak ki.
A dogmatikusok szerint az ember két teljesen különböző alkotórészből áll: az anyagi testből, továbbá a halhatatlan lélekből, amely szellemi, anyagtalan szubsztancia. Valamennyi teológus bizonyos abban, hogy a lelkeket Isten teremtette, tehát van kezdetük, de Isten mindenhatósága révén nincsen végük, hanem Isten örökké életben fogja tartani őket. Az ún. "tradicionisták" azt tételezik fel, hogy lelkét a gyermek testével együtt szüleitől kapja, így minden lélek az első ember lelkétől származik; az ún. kreacionisták abban hisznek; hogy Isten az egyes lelkeket külön alkotja meg a semmiből, és azután a szülők létrehozta testtel egyesíti.[1]
Az első emberpárt Isten természetes és természetfeletti adottságokkal és tulajdonságokkal ruházta fel. Birtokukban volt a test halhatatlansága és boldogan éltek a paradicsomban. A halhatatlanság azonban még csak feltételesen volt az övék; csak a lehetősége állt előttük annak, hogy azt megszerezzék; de a bűnesettel elvesztették azt. Elvesztek a kegyelem természetfeletti ajándékai, amelyeket Isten Ádámnak adott, a szentség és igazságosság, amely összhangban állott a vágyakkal, kötelességekkel és cselekedetekkel, továbbá a haláltól való függetlenség és a paradicsom gyönyörűségei, és ennek a jóra való állandó törekvés és az érzékiség megfékezése vallotta kárát. Azóta az emberek testileg többé nem halhatatlanok, hanem alá vannak vetve a halálnak, mert a bűn zsoldja a halál, nem élhetnek többé gondtalanul a paradicsomban, hanem keményen kell dolgozniuk a világban. Az emberiség képtelen volt arra, hogy a bukásból magától felemelkedjék, és az azt megelőző állapotba visszakerüljön. Isten azzal, hogy "Fia" Krisztusként emberré lett, helyre tudta állítani az Ádám bűnbeesésével megzavart üdvrendet, és visszavezethette az emberiséget az üdvösség útjára. Azzal, hogy Krisztus a kereszten meghalt, önmagát mindenki helyett váltságdíjként ajánlotta fel Atyjának,[3] és ily módon lehetővé tette, hogy Isten és az emberek között a bűnbeesés előtt fennálló kapcsolat ismét helyreálljon. Elégtételt szolgáltatott és megváltotta az emberiséget a bűntől és annak büntetésétől: az "örök" haláltól és a kárhozattól, ismét visszaszerezte számukra Isten kegyelmét, az örök élet lehetőségét, minden ember számára.
Jézus példázatai elárulják, hogy az örök életről vallott tanításai radikálisan különböztek korának fő csoportjai, a szadduceusok, a farizeusok és az esszénusok álláspontjától is. Amikor a túlvilág iránt szkeptikus szadduceusok azt kérdezték, hogy a gyermektelenül meghalt testvér után annak hat fivéréhez feleségül ment asszony a halála után kinek a felesége lesz, Jézus azt felelte, hogy Isten országában az odakerülő emberek nem házasodnak, hanem hasonlatosak lesznek az angyalokhoz, és feltámadásuk után Isten fiaiként halhatatlanok lesznek.
Római
katolikusokKarl
Rahner jezsuita szerzetes,
teológus alapján a halál az élet természetes velejárója, a lét
kiteljesedése, amikor a lélek a tér és idő világától
megszabadulva mélyebb és egyetemesebb kapcsolatba kerül a
kozmosszal. A halál után a lélek elválik a testtől, nem semmisül
meg, hanem egy megváltozott létben él tovább.
A római
katolikus egyház tanítása alapján az ember halála után
következik az ítélet, azaz közvetlenül a halál után
minden ember lelke találkozik
Istennel, amikor is Jézus Krisztus mindenkit külön-külön megítél
és végérvényesen dönt az egyén sorsáról: vagy az
örök kárhozatra (pokol)
jut, vagy az örök boldogságba (mennyország),
vagy pedig az átmeneti tisztítóhelyre.
Ezt az ítéletet nevezik különítéletnek.
Protestánsok A protestánsok tagadják
a tisztítótűz (purgatórium) létezését, mivel
az Újszövetség nem
tesz róla említést. Számos protestáns felekezet alapján az
embernek nincs halhatatlan lelke, de a halál nem teljes
megsemmisülés, hanem csak átme neti öntudatlan állapotot jelent,
míg az ún. utolsó napon, a végítéletkor meg
nem történik a feltámadás és az ítélet. Ekkor az
istenfélő "igazak" az örökké tartó mennyei
boldogságba, a "gonoszok" a pokolba jutnak. A
katolikus egyház nézetével szemben számos felekezet tagadja az
örökké tartó pokol létezését. Egyes irányzatok nem hisznek a
pokolban sem, mint hely létezésében, ahol a gonoszok kínoztatnak,
hanem csak a feltámadásban.
Nézetük alapján a megsemmisítő tűz a millennium,
Krisztus ezeréves birodalma után lesz, azt lehet pokolnak nevezni.
A legtöbb bibliaolvasó megegyezik abban,
hogy azoknak az embereknek, akik a nekik felkínált megváltást
életük végéig rendszeresen visszautasították, azoknak nincs
reménységük az örök életre. "Aki hisz és megkeresztelkedik,
az üdvözül, aki pedig nem hisz, az elkárhozik."
A protestánsoknál eltérnek az
állásfoglalások a világgal kapcsolatban: egyes csoportoknak a
földi élet csak rövid átmeneti állapot a túlvilág felé vagy
felkészülés az eljövendő létre, más csoportok számára Isten
országa kizárólag a földön valósulhat meg.
Reformátusok és evangélikusok
A halálban a test megsemmisül, és
a pszüché működése is megszűnik, földi élete véget
ér. De akinek Isten akarja, annak megadja, hogy tovább éljen, test
nélküli, lelki létformában, nem a földön, hanem a menny
anyagtalan, időtlen világában, olyan létformában, mint az
angyalok, azok a lények, akiknek soha nem volt sejtekből és
szervekből álló anyagi teste.
Baptisták
Az ember élete a halállal nem ér véget,
A halálban a lélek különválik a testtől. Az elhunytak lelke
tudatos állapotban van és – purgatórium közbeiktatása nélkül
– az üdvözültek lelke azonnal élvezi a megváltottak örömét,
a bűnösök lelke pedig szenved. Ez az öröm, illetve szenvedés
azonban csak az eljövendő ítéletkor éri
el teljességét, amikor a lélek a feltámadott testtel egyesül.
Pünkösdiek
Az ember a halál állapotában nem jut a
megsemmisülés helyzetébe, hanem ebből a létből egy új létre
támad fel. Krisztus megváltottai egy olyan várakozó állapotban
vannak, hogy a megjutalmazás napján az örök élet birtokosai
lesznek.
Adventisták
A lélek nem más, mint Isten lehelete,
amely az emberré formált anyagot élővé teszi. Amikor az emberből
ez kimegy, az ember halott és a feltámadásig az is marad. A halál
pillanatában az ember megszűnik létezni. Egyedül csak Isten
halhatatlan és rajta keresztül az angyalok és az eljövendő
világban az üdvözültek lesznek. Az emberek halál utáni sorsa a
feltámadáskor, a végítéletkor dől el. Az adventisták is
tagadják az örök pokol létezését.
Jehova Tanúi A bűnt és a halált Ádám minden
leszármazottja örökölte. A halottak öntudatlanok, feltámadásra
várva "alszanak". Nem élnek szellemként Istennél, sem
sehol máshol, ezért nem lehet kontaktust teremteni velük. Nincs
tisztítótűz, ezt ördögi tanításnak tartják, akárcsak a lélek
továbbélését. A feltámadáskor a meghalt személy visszakapja
egyéniségét és összes emlékképét. A régi test elenyészett,
nem ugyanaz a test, hanem ugyanaz az egyén támad fel, aki meghalt.
Azok, akik az égbe mennek (a kiválasztottak), új "szellemtestet"
kapnak, akik pedig a földi életre támadnak fel, új fizikai testet
kapnak. Armageddon után
a megátalkodott bűnösök nem támadnak fel, ők eltávoznak az
"örök levágásba" (a többé nem létezésbe).
Mormonok A mormonok és
az Utolsó
Napok Szentjei alapján a halál után minden ember lelke a
lélekvilágba költözik, és a paradicsomi vagy a "lélekbörtön"
állapotába jut. A tiszta szívűek, igaz-lelkű hívők, akik
megkötötték és betartották a szövetséget, paradicsomi
állapotban élhetnek, az első feltámadásig. A hitetlenek és
bűnösök és azok, akiknek nem volt lehetőségük elfogadni az
igaz evangéliumot a lélekbörtön állapotában élnek majd tovább,
a második feltámadásig.
Ortodoxok A halál után az igazak lelkét az angyalok
a mennyország előszobájába viszik, ahol egészen az utolsó
ítéletig maradnak, várva az örök boldogságot. A
bűnösök lelke a démonok kezébe kerül, és a pokolban kínok
között gyötrődik.
Az Egyház hite szerint az elhunyt lelke az
első két napon a földön marad, részt vesz az imádságban, amit
érte végeznek a templomban, és jelen van a halottbúcsúztatási
szertartáson, amit általában a 3. napon tartanak. Az első két
napon a lélek még úgymond a tér és az idő foglya, bár mégis
rajtuk kívül van, a 3. napon átlépi a látható világ határait.
Itt azonban azok a megpróbáltatások várják, amelyeket az ortodox
hagyomány "vámok"nak nevez, amikor a léleknek számot
kell adnia az összes bűnről, amit az ember életében elkövetett.
Forrás további információ: